Wednesday 30 May 2012

Media Sosial dan Implikasi Undang-undang [Evidence (Amendment) (No 2) Act 2012]

Pada bulan Mei 2012, Parlimen telah meminda undang-undang baru ke dalam Akta Keterangan dengan memasukkan S.114A ke dalam Akta yang menjelaskan ‘presumption of fact in publication’. S.114A Akta Keterangan menyatakan:

  1. a person whose name, photograph or pseudonym appears on any publication depicting himself as the owner, host, administrator, editor or sub-editor, or who in any manner facilitates to publish or re-publish the publication is presumed to have published or re-published the contents of the publication unless the contrary is proved.
  2. a person who is registered with a network service provider as a subscriber of a network service on which any publication originates from is presumed to be the person who published or re-published the publication unless the contrary is proved.
  3. any person who has in his custody or control any computer on which any publication originates from is presumed to have published or re-published the content of the publication unless the contrary is proved. (Computer here means any data processing device, including tablets, laptops and mobile phones.)

Di bawah undang-undang yang baru dipinda ini, seseorang akan dianggap bertanggungjawab ke atas mana-mana post/artikel yang telah dicatatkan melalui rangkaian berdaftar yang dimiliki olehnya. Sekiranya terdapat pihak lain yang menerbitkan post yang berunsur hasutan di Facebook wall anda, atau menggunakan akaun WiFi anda untuk memuatnaik dokumen-dokumen yang bersifat kontroversi, atau menulis blog yang kandungannya dilarang oleh undang-undang atas nama anda, anda akan tetap dianggap sebagai penerbit dan pemilik kandungan post tersebut dan akan didakwa di bawah mana-mana undang yang berkaitan.

Dari sini, kita boleh melihat bahawa undang-undang yang baru dipinda ini adalah bertentangan dengan maxim undang-undang iaitu ‘anggapan tidak bersalah’ yang bermakna seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah; manakala dalam situasi yang baru ini, seseorang adalah bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah. Ini adalah bertentangan dengan apa yang perlu dilindungi di bawah hak asasi manusia. Pindaan itu tidak hanya melanggar hak asasi manusia, tetapi ia juga membawa ketidakadilan dari segi undang-undang. Terdapat kemungkinan bahawa para penyiasat dan pihak berkuasa boleh menyalahgunakan undang-undang dan memaksa pihak yang didakwa, sama ada individu atau syarikat.

Selain itu, ia adalah bukan mustahil untuk melakukan hacking dan manipulasi dalam dunia siber digital, atau boleh saya katakan, hack media sosial adalah terlalu mudah bagi mana-mana pihak yang bertujuan untuk menggodam dan memanipulasikan media sosial, pindaan itu adalah berbahaya kerana dengan segala adalah boleh digodam dan ia menjadi terlalu sukar untuk membuktikan seseorang itu tidak bersalah. Bukti-bukti elektronik yang tidak jelas menyebabkan pembuktian bahawa seseorang itu bukan penerbit yang sebenar di bawah rangkaian hacking adalah amat sukar.

Di samping itu, pindaan ini juga merupakan satu ancaman kepada kebebasan bercakap dan bersuara di bawah Perkara 11 Perlembagaan. Ia dilihat sebagai cara yang secara tidak langsung mengawal kebebasan bersuara dan kebebasan media kerana pemilik laman web adalah bertanggungjawab untuk semua post, walaupun post itu sebenarnya ditulis oleh orang lain selain daripada penerbit laman.

Walaupun terdapat kesukaran dalam mengesan pihak yang melakukan jenayah siber atau menyebarkan artikel-artikel hasutan dengan penggunaan nama samaran dalam media sosial, namun hak pengguna sosial media tidak patut diabaikna. Undang-undang adalah penting untuk melindungi hak-hak rakyat dan kuasa yang diberi oleh undang-undang tidak harus disalahgunakan.

Ditulis oleh, Chong Chyaw Yee (cyee109@gmail.com)

No comments:

Post a Comment