Thursday 31 May 2012

ISU ISU SEMASA MEDIA SOSIAL DISEKELILING DUNIA


 Ditulis oleh: Sarah Safia binti Kamal Fasha


Laman  rangkaian media sosial terus menjadi salah satu komoditi yang paling hangat di pasaran antarabangsa. Tanya saja pada rakyat mesir, di mana media sosial memainkan peranan peting dalam revolusi negara mereka baru baru ini.

Oleh kerana bilangan orang yang dikaitkan kepada kenaikan laman ini, aplikasi perisian dan tempat-tempat yang disediakan untuk pengguna berkembang dengan serta. Walaupun terdapat beberapa artikel yang bercakap tentang kematian laman seperti MySpace dan Friendster, ia seolah-olah laporan ini terus dibesar-besarkan sangat.

Populariti aplikasi permainan Facebook dan yang berkaitan terus meningkat dan dijangka akan menyaksikan lebih banyak pertumbuhan dalam beberapa tahun yang akan datang. Twitter pula menjadi tarikan segera bagi berjuta-juta orang di seluruh dunia, manakala laman rangkaian media sosial pula semakin hari semakin meningkat pasaran sahamnya..

Walaupun kita lihat laman rangkaian sosial gergasi-gergasi ini yang mendominasi pasaran AS,  namun dapat dilihat juga di seluruh  pelusuk dunia mendedahkan media pasaran yang lebih pelbagai dan membuka banyak peluang kepada masyarat secara umumnya.

Brazil
Orkut masih sehingga kini dikatakan rangkaian media sosial yang paling popular di Brazil, dengan hampir 30 juta pengguna yang direkodkan dalam satu bulan mengikut  berita daripada pengumpulan data firma Alexa baru-baru ini. Orkut pada asalnya dimiliki dan dikendalikan oleh Google dan pada mulanya Orkut hanya boleh dimasuki oleh pengguna melalui jemputan daripada pengguna yang sedia ada. Hari ini, sesiapa sahaja boleh menyertai dan berhubung dengan rakan-rakan melalui laman ini.

Twitter juga merupakan laman rangkaian media sosial yang popular di Brazil, 20 peratus daripada pengguna  Internet di Brazil dilaporkan melakukan aktiviti di rangkaian ini.

Mexico
Aplikasi pesanan terus (instant messenger application) kekal sebagai media sosial yang biasa digunakan di Mexico, hal ini adalah kerana kemudahalihan mudah perisian, mengikut carian terkini daripada WebCertain Andy Atkins-Kruger dan Laporan Sosial 2010.

Twitter dan Facebook juga semakin popular dengan kira-kira 50 peratus daripada pengguna internet di Mexico aktif menggunakan Facebook .

Walaubagaimanaapun, akses kepada penggunaan internet adalah terhad kepada hanya lebih 25 peratus daripada penduduk Mexico sahaja, jadi potensi untuk pertumbuhan dalam pasaran ini diterokai memberi sasaran kepada penubuhan laman media sosial yang baru.

China

Satu kunci kejayaan laman media sosial di Cina seperti Kaixin001 dan Xing Golden Shield Project ialah ia dikuatkuasakan oleh kerajaan China. Firewall kebangsaan seperti adanya media sosial mereka sendiri, kerajaan bertindak dengan menghalang laman web seperti Facebook dan Twitter.

walaupun di bawah sekatan ini, laporan terkini daripada Alexa menunjukkan bahawa lebih 45 peratus daripada pengguna Internet di China mengambil bahagian dalam beberapa cara di pentas media sosial, dengan adanya forum internet dan juga blog yang menjadi pilihan popular dalam kalangan kebanyakan rakyat di negara ini.


India
Dengan tiada kekangan yang dialami dalam pasaran rangkaian sosial seperti Cina, Orkut dan Facebook telah bersaing untuk bahagian mereka sebagai rangkaian paling popular di alam siber sudah beberapa tahun di India sejak dahulu lagi.

Akhirnya Facebook mendapat tumpuan yang lebih berbanding Orkut, dengan 20 juta pengguna daripada 19 juta pengguna oleh Orkut pada tahun lalu. Ini dijangka meningkat kerana lebih ramai pengguna media sosial tertarik kepada asas penonton Facebook yang lebih besar dan pelbagai aplikasi yang lebih luas.

Jepun
Twitter sedang pesat membangun dan menjadi suatu media sosial yang paling popular di Jepun, namun, rangkaian media sosial tempatan Jepun seperti Mixi dan Gree yang masih mengekalkan penguasaan ke atas pasaran media sosial, mengikut statistik Socialbakers.

Mobage yang popular di Jepun dan direka khas untuk telefon bimbit. Rayuan sebahagian besarnya adalah hasil mudah dialihkan dan menyediakan permainan percuma pada platform media sosial.

Korea
Korea merupakan negara yang laman webnya kaya dengan animasi. Dengan antara muka yang membangkitkan permainan video "The Sims," Cyworld mempunyai lebih 20 juta pengguna di Korea dan laman  rangkaian sosial paling popular di negara ini. Serupa juga kepada Facebook, Cyworld boleh digunakan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan dan telah  mendapat bilangan pengguna komersial.

Laman  rangkaian tempatan menguasai pasaran Korea, dengan Facebook jauh  ketinggalan pada kira-kira 1.5 juta pengguna. Dalam artikel terkini di Korea JoongAng harian melaporkan bahawa Facebook telah  mula untuk merapatkan jurang dengan Cyworld dan boleh memintas ia dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

Rusia
Datang pada empat nombor dalam ketepuan media sosial jumlah pasaran Rusia dikuasai oleh rangkaian tempatan, termasuk VKontakte dan Kenangan. Laman-laman ini mencecah lebih daripada 100 juta pengguna, menurut Alexa.

VKontakte menjaditempat pertama dalam bahagian pasaran di kalangan pengguna media Rusia dan Ukraine dan menawarkan banyak ciri yang sama seperti Facebook bersama-sama dengan akses kepada fail video dan muzik. Banyak firma Rusia menggunakan VKontakte yang untuk merekrut, menjadikannya pilihan popular di kalangan pelajar kolej dan graduan baru-baru ini.
Amerika Syarikat
Dengan lebih daripada 133 juta pengguna di Amerika Syarikat, Facebook telah mencapai ketepuan pasaran lebih 50 peratus daripada semua pengguna Internet di negara ini. YouTube, MySpace dan Twitter keliling mendapat tempat teratas dalam pilihan masyarakat Amerika S.

Lebih daripada 75 peratus penduduk AS mempunyai akses kepada Internet, jadi angka-angka ini adalah gambar yang lebih menarik apabila dimasukkan ke dalam konteks.

Trend & Pertumbuhan Masa Depan
Di seluruh dunia masa yang diluangkan dalam talian semakin meningkat dengan pesat, terutamanya di kalangan pengguna telefon bimbit.

Kajian oleh Analytics Strategi baru-baru ini menunjukkan bahawa bilangan orang yang menggunakan telefon bimbit mereka untuk mengakses Internet adalah empat kali ganda dalam tempoh empat tahun yang lalu. Sebahagian besar masa itu peningkatan dibelanjakan untuk pembangunan rangkaian sosial.

Menurut data yang dikumpul oleh Universal McCann Media Research Sosial Antarabangsa, banyak kandungan baru yang boleh didapati di Internet yang dihasilkan di rantau Asia, dengan masyarakat yang terbesar blogger di dunia yang terletak di China dan Jepun.

Secara keseluruhannya, kandungan video adalah segmen paling pesat berkembang pasaran media sosial. Manakala Facebook dan Twitter dijangka meneruskan pengembangan mereka ke dalam pasaran dunia, potensi untuk khusus tempat media sosial kekal tinggi dan selera di seluruh dunia untuk permainan dan aktiviti media sosial dijangka tidak dapat disangkal lagi dalam tahun-tahun akan datang.



No comments:

Post a Comment