Thursday 31 May 2012

PEMILIKAN KANDUNGAN MEDIA SOSIAL

Kandungan media sosial diperolehi melalui interaksi media sosial yang telah dilakukan oleh pengguna-pengguna pada sesuatu rangkaian atau laman sosial yang disediakan. Terdapat isu yang berbangkit mengenai pemilikan kandungan media sosial ini memandangkan isi kandungan media sosial tersebut dihasilkan oleh pengguna-pengguna manakala sesuatu rangkaian atau laman sosial itu kendalikan oleh syarikat-syarikat tertentu. Syarikat-syarikat tersebut mendapat hasil yang lumayan daripada kandungan media sosial yang dihasilkan oleh para pengguna manakala pengguna tidak mendapat apa-apa keuntungan walaupun idea-idea mereka telah disalurkan di dalam sesuatu laman sosial tersebut. Malahan data-data peribadi pengguna turut diserahkan kepada pihak ketiga atas dasar kepentingan ekonomi. Apakah pendapat anda berikutan isu ini?


(Kamar Ainaa Kamarudin)

Pada pendapat saya, syarikat-syarikat yang terlibat telah menceroboh privasi pelanggan mereka atau pengguna yang didaftarkan di bawah mereka. Maklumat yang kepunyaan pengguna adalah sulit dan hanya terhad pada rangkaian mereka. Syarikat-syarikat yang menyediakan perkhidmatan tersebut tidak mempunyai hak untuk menyerahkan data peribadi kepada pihak lain.


Apakah jenis maklumat yang mempunyai media sosial?
Gambar, butir-butir peribadi, pesanan peribadi dan juga aktiviti yang kita lakukan di internet. Maklumat ini adalah sangat bernilai kepada pihak ketiga untuk memasarkan produk mereka. Maklumat ini juga boleh digunakan untuk menjual di pasaran gelap untuk keuntungan. Satu hari nanti kita bakal melihat gambar atau maklumat kami terdedah di laman web atau iklan.


Kita boleh melihat di Facebook di mana terdapat satu masa yang mereka mahu menjual maklumat kepada pihak lain di mana menjadi tajuk berita besar di seluruh dunia. Ini adalah salah satu sebab kita harus sedar apa sahaja maklumat yang kami disertakan pada rangkaian atau laman web sosial seperti itu.

No comments:

Post a Comment